برای تامین هزینه‌های استارتاپتان، راه‎های مختلفی پیش‌رودارید:

بوت استرپ:

از جیب خودتان خرج کنید و وقتی استارتاپ به درآمدزایی رسید، به اندازه درآمدتان، هزینه کنید و آرام آرام بزرگ شوید که به آن اصطلاحاً استراتژی بوت‌استرپ (Bootstrap) می گوییم. شاید تعجب کنید که ۶۸ % استارتاپ‌هایی که در سال ۲۰۱۶ خروج داشته اند، هیچ سرمایه‌ای تا قبل از خروج جذب نکرده بوده‌اند! یعنی ۶۸% استارتاپ‌ها بوت‌استرپ پیش رفته‌اند!

چند مطلب خواندنی در این زمینه:

Does Venture Capital Put A Timeline On Your Startup And Limit Flexibility

How startup funding works, and why we’ve decided to bootstrap

کمک بلاعوض:

ممکن است بسته به نوع فعالیتتان، بتوانید از منابع بلاعوض استفاده کنید. برای مثال اگر کار و کسب شما آثار مثبت اجتماعی یا زیست محیطی داشته باشد، ممکن است مؤسسه یا سازمان دولتی ای را بیابید که ردیف بودجه حمایتی برای شما داشته باشد. در کشورهای مختلف، برخی نهادهای دولتی، دانشگاه‎ها، پژوهشگاه‎ها و مؤسسات غیر دولتی (NGO)، بودجه ای را برای حمایت از فعالیت‎ها و کسب و کارهای هم راستا با مأموریت هایشان کنار می گذارند. همچنین ممکن است بتوانید از طریق پلتفرم‎های Crowd Sourcing، مردم را قانع کنید که به شما کمک بلا عوض بدهند. پس پرس و جو در این باره را فراموش نکنید.

استقراض:

برای تأمین مالی، پول قرض کنید. این استقراض می‌تواند به سه شکل باشد:

  1. استقراض از آشنایان
  2. وام بانکی
  3. وام تبدیل‌پذیر به سهام (Convertible Lone-Convertible Note)

قرض کردن برای استارتاپ، معمولا کار بسیار خطرناکی است. شما برای کاری استقراض می‌کنید که ممکن است شکست بخورد و سرمایه شما از دست برود. آن وقت شما می‌مانید و بدهی‌های انباشته.

پیش فروش محصول:

پلتفرم‎های جمع سپاری (Crowd Sourcing)، امکان جذب منابع را برای استارتاپ‎ها فراهم آورده‎اند، هرچند درصد کمی از استارتاپ‎ها در استفاده از آن‎ها موفق بوده‎اند! یک روش تأمین مالی، پیش فروش محصولتان در این قبیل سایت‎ها است. باید محصولتان آنقدر نوآورانه و جذاب باشد که گروهی از مردم با انگیزه اولین بودن در استفاده از آن و با دغدغه مشارکت در ساخت محصول، حاضر به پیش خرید محصول شما شوند.

جذب سرمایه:

به سراغ سرمایه‌گذاران بروید و آن‌ها را در سود و زیان و مالکیت شرکتتان سهیم کنید. سرمایه‌گذار با تأمین بخشی از نیاز مالی استارتاپ شما، بخشی از سهام شرکتتان را در اختیار می‌گیرد و در سود و زیان شما شریک می‌شود. برای جذب سرمایه، بسته به مرحله‎ رشد استارتاپ، روش‎های مختلفی وجود دارد:

  1. دوستان، خانواده و احمق‌ها! (FFF: Family, Friends, Fools): معمولا در اوایل کار، این سه گروه به کار می‎آیند. خانواده و فامیل، دوستان و یا افراد بسیار ریسک پذیر و شیفته نوآوری، ممکن است مبالغی در کار شما سرمایه‎گذاری کنند و سهامی از شرکت آینده شما را در اختیار بگیرند.
  2. فرشتگان کسب و کار (Angel Investors): اینان عموما افراد ثروتمند و شیفته نوآوری و ریسک کردن هستند. آن‎ها با ارزیابی مختصر، در کسب و کار شما سرمایه‎گذاری می‎کنند و البته سهام می‎گیرند. مبلغ سرمایه‎گذاری فرشتگان خیلی زیاد نیست و این راهکار (در صورت در دسترس بودن) برای مراحل اولیه رشد استارتاپ قابل استفاده است.
  3. شتابدهنده‎ها: شتابدهنده‎ها نیز در مراحل اولیه رشد استارتاپ، ضمن تأمبن فضای استقرار و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره، مبالغ اندکی تزریق سرمایه می‎کنند.
  4. پلتفرم‎های تآمین مالی جمعی (Crowd Funding): همانند پلتفرهای جمع سپاری، پلتفرم های تامین مالی جمعی، امکان گردآوری سرمایه مورد نیاز از گروهی از مردم را فراهم می‎کنند. باز هم ایده و تیم شما باید آنقدر جذاب باشد که مردم را مشتاق سرمایه‎گذاری در آن کند و بعلاوه باید از فریاد زدن ایده خود، نهراسید تا بتوانید جزئیات کارتان را در سایت های تامین مالی جمعی افشا کنید. این نوع تامین مالی نیز معمولاً در مراحل اولیه استارتاپ مفید است و برای جرب سرمایه‎های درشت، معمولاً کارا نیست.
  5. سرمایه‎گذاران خطرپذیر: عمده سرمایه‎گذاری در استارتاپ‎ها (از نظر حجم مبلغ سرمایه‎گذاری)، توسط سرمایه‎گذاران خطرپذیر (Venture Capital) صورت می‎گیرد. سرمایه‎گذاران خطرپذیر پس از ارزیابی و ارزش‎گذاری طرح، اقدام به سرمایه‎گذاری و کسب بخشی از سهام استارتاپ می‎کنند و در زمان مناسب، سهام خود را به فروش می‎رسانند.

آشنایی با سرمایه‌گذاران حوزه کارآفرینی (منبع: راستا)

The 4 Equity Rules Every Startup Founder Should Live By

ارائه به سرمایه‌گذار (Pitch Deck)

سه مدل قرارداد برای سرمایه گذاری خطرپذیر