پس از مرحله ایده‌پروری، گام دوم در مسیر رشد استارتاپ، تطابق راه حل/مسأله (Solution/Problem Fit) است. در مرحله قبل، استارتاپ به دقت مسأله مورد نظر خود و صاحب مسأله (مشتری) را تعریف کرده است و تصویر روشنی از راه‌حل پیشنهادی خود (محصول یا خدمت نوآورانه) دارد. حال زمان تست تطابق راه حل مفروض با مسأله تعریف شده است. هدف این مرحله آن است که بفهیم آیا مشتری، برای رسیدن به مطلوب خود (رفع مشکل و درد یا افزایش مطلوبیت) از محصول ما استفاده خواهد کرد؟ آن را به سایر راهکارها و محصولات ترجیح می‌دهد؟ و حاضر است برای آن پول بپردازد؟

ابزارهای مفید برای این مرحله عبارتند از:

۱٫ مصاحبه با مشتریان:

۲٫ بوم‌ها

۳٫ تبلیغات و تست اولیه

شما می‌توانید با تولید یک یک متن یا ویدیو، طراحی یک ماکت از سایت یا اپلیکیشن مورد نظرتان، تبلیغات محدود کلیکی و…؛ واکنش مشتریان هدف به محصول مورد نظرتان را بسنجید. به عنوان مثال می‌توانید با تبلیغات محدود در کانال‌های تلگرامی، مشتریان هدف را به سایتتان هدایت کنید. کاربر با یک صفحه گسترده مواجه می‌شود که در آن توضیحاتی درباره محصول داده شده است و در پایان از کاربر خواسته می‌شود در سایت ثبت نام کند. کاربر پس از ثبت نام در سایت با یک پایم مواجه می‌شود با این مضمون که محصول ما در حال تکمیل است و به زودی شما را برای استفاده از سایت مطلع خواهیم کرد. بررسی آماری واکنش مخاطبین به کمپین شما و محاسبه میزان مشاهده تبلیغ، میزان ورود به سایت، میزان ثبت‌نام و… شاخص خوبی برای ارزیابی میزان استقبال مشتریان از محصول ما است. (در بسیاری از تعاریف، این نوع از تست محصول نیز در مفهوم MVP گنجانده می‌شود ولی من ترجیح می‌دهم که MVP را صرفاً  محصول در نظر بگیرم!)

۴٫ MVP

کمینه محصول قابل قبول (Minimum Viable Product)، نسخه‌ای حدّاقلی از محصول شما است که ارزش پیشنهادی اصلی محصول را به مشتری عرضه می‌کند.